Wanneer we iemand ontmoeten, besluiten we al in de eerste 100 milliseconden hoe we op diegene zullen reageren. Op basis van wat we onbewust waarnemen, wordt dit contact bevestigd en verstevigd én de basis gelegd voor de verdere relatie… of niet?

 

Dit feit kan je dus, als topverkoper juist vóór of tegen je laten werken!

 

Al na een eerste ontmoeting met een persoon denken we een globaal beeld van het innerlijk van die ander te hebben. We weten al snel of iemand betrouwbaar is of niet, competent is of niet, zelfverzekerd is of verlegen, spontaan of gesloten, vriendelijk of onvriendelijk, impulsief of besluiteloos. Dit soort indrukken vormen we zonder erbij stil te staan.

We leiden dat soort zaken snel en zonder veel bewust denkwerk af uit de non-verbale en verbale signalen die mensen afgeven.

Uit diverse psychologische onderzoeken blijkt dat mensen, wanneer ze anderen inschatten, de informatie die ze als eerste krijgen zwaarder laten wegen dan latere informatie. De eerste informatie beïnvloedt de manier waarop ze latere informatie verwerken. Met andere woorden; mensen zijn geneigd om de eerste zaken die ze waarnemen als ‘de waarheid’ te beschouwen.

 

Negatieve eerste informatie weegt nog zwaarder; wanneer je tijdens een eerste indruk zwart draagt, en daarmee aangeeft erg op jezelf gericht te zijn, zullen de anderen je latere hartelijkheid en belangstelling een hele tijd blijven negeren. Het kost gemiddeld een reeks van 7 positieve gedragingen om het effect van de eerste, negatieve indruk, op te heffen.

 

Van onbewust (on)bekwaam naar bewust bekwaam kledinggebruik

Iedere dag kleden miljoenen mensen zich zonder zich te realiseren welke boodschap hun kleding, accessoires en uiterlijke verzorging oproept.

Je kleden zonder de regels te kennen van kleur, stijl en vorm van kleding is als een huis bouwen zonder bouwtekening.

Je kleding en uiterlijke verzorging spelen immers een uiterst belangrijke rol in hoe we zakelijk of privé gezien worden.

Alle signalen die je uitzendt, verbaal of visueel, worden geregistreerd door je gesprekspartner. In het hoofd van jouw gesprekspartner worden alle stukjes informatie vergeleken met zijn/haar databank en ten slotte gestructureerd tot een totaalbeeld.

Als we iemand langer kennen, en dus meer specifieke informatie over die persoon krijgen, dan nuanceren we het beeld van die persoon geleidelijk, maar wijken daarbij zelden af van onze eerste indruk.

 

Psychologe A. van Luyt stelt:

– 15% van je “zakelijk” succes is afhankelijk van je kennis

– 85% is afhankelijk van je vermogen respect en vertrouwen te winnen op basis van je uiterlijke verschijningsvorm, contactuele en sociale eigenschappen

 

Volgens onderzoek komt 80% van onze visuele communicatie binnen door middel van kleur!

Kleur geeft ons waardevolle informatie over een product, reclame-uiting, omgeving, de drager van de kleding etc. De verpakkingsindustrie maakt hier al sinds mensenheugenis gebruik van; onderzoek heeft aangetoond dat de acceptatie van een product voor 60% bepaald wordt door het kleurgebruik.

Dus waarom zou je jezelf als verkoper niet goed ‘verpakken’ ?

Kleuren kunnen onderverdeeld worden in vier categorieën:

 

 

Afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken en wat je wil uitstralen kan je dus letterlijk nu kleur kiezen.

 

KLEUR IQ of EQ UITSTRALING
     
Zwart Niets Schreeuwt:” ik wil geen contact!”
Donker Blauw IQ Zakelijk, professioneel, serieus
Donker Grijs IQ Intelligent, voornaam, vertrouwen
Bruin EQ Geen status, vaderlijk / moederlijk
Groen EQ Geen status, niet zakelijk, balansherstellend
Wit IQ Ordelijk, waarheid, afstandelijk
Licht Blauw IQ en EQ Teamplayer, kalmerend, slim
Geel IQ Mentale activiteit, opvallend
Zacht roze EQ Maximaal vrouwvriendelijk, gevoelig
Rood IQ IK gericht, aandacht, macht
Paars EQ Anders dan anderen, creatief – mits helder paars (niet gemengd met zwart)
Turkoois IQ en EQ Vriendschappelijk, helder denken, bevordert de spontaniteit
Oranje EQ Vrolijk, gezellig, sociale communicatie, minder serieuze boodschap

Dus als jij als topverkoper het beste uit jezelf wilt halen dan maak je ’s ochtends voor je kledingkast al een keuze om succesvol te zijn deze dag door doelbewust te kiezen wat je wilt uitstralen. Bij voorkeur gebaseerd op het soort klant en gesprek wat je gaat voeren.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *